Munkaerőhiány enyhítés magyar módra

Az irodista buszt vezessen, a nővérke pedig operáljon?

2017. november 21. - Dr. Tomka Barnabás

fotolia_164501935_m.jpg

Egy vezetőnek feladata, sőt kötelessége, hogy a cég életében felmerülő problémákra megoldást találjon. Az igazán jó vezető alkalmassága leginkább a válságos időkben mutatkozik meg, mivel az ilyen helyzetek nem hogy blokkolják vagy bénítják döntéseiben, hanem éppen ellenkezőleg, inspirálják, kreatívabbá teszik gondolkodását. A napokban a fővárosi közlekedési vállalat vezetősége mutatta meg, hogy a globális munkaerőhiány okozta krízishelyzet hogyan is kezelhető kreatív megoldásokkal. A hír szerintem mindenki számára ismert: akkora a sofőrhiány, hogy irodai dolgozókat terveznek beültetni a volán mögé.

Az érintett cég korrekt tájékoztatást adott arról, hogy mik a feltételei és követelményei annak, hogy valaki önállóan a forgalomban utasokkal teli autóbuszt vezethessen. Érthető és egyértelmű volt, nem is hiszem, hogy bárki is feltételezte volna, hogy az ebédszünetet követően egy irodai dolgozó az íróasztal helyett egy csuklós busz volánjához ült volna vissza. Ez szerencsére nem fordulhat elő, az viszont igen is megtörtént, hogy egy közel 200 milliárd forint összbevételű vállalat alaptevékenysége ellátásához nélkülözhetetlen munkaerőből szenved hiányt. Vicces.

Igen, sajnos vicces. Nem is maga a hír, hanem a helyzet. Sőt, inkább abszurd és sajnálatos. Gondoljunk csak bele. Napjainkban egy cég sikere alapvetően két dolgon, a hatékonyságon és a versenyképességen múlik. Amennyiben ezeknek a követelményeknek megfelel, szinte garantált a sikere piacán. Felmerül hát a kérdés, hogy el tudunk-e képzelni olyan céget, amely 200 milliárd forintos árbevétel mellett – vagy inkább annak ellenére – ne lenne hatékony és versenyképes. A válasz szerintem egyértelmű: piaci alapon, piaci körülmények közt biztosan nem. Mert egy nem kellően hatékony, illetve versenytársaitól elmaradó piaci szereplő vagy nem is érné el ezt az árbevételt, vagy rövid időn belül elveszítené. Na persze, arra a vállalatra, amelyik nem piaci alapon működik, illetve versenytársai sincsenek, nem vonatkoznak ezek a kritériumok. Így érthető is, hogy egy ilyen vállalat minden, csak éppen nem hatékony.

Pedig lássuk be, egy ilyen krízishelyzetnek, mint ami a szóban forgó közlekedési vállalatnál kialakult, ekkora összbevételű cég részéről is könnyen, és ami talán a legfontosabb, láthatatlanul, a közvélemény előtti megszégyenülés nélkül is kezelhetőnek kell lennie. Ugyanis, ha már egy krízishelyzetet kommunikálnak, azt profin, a márkanév, brand sérülése, értékvesztése nélkül illene tenni. Ez valahogy ebben a helyzetben (sem) nem sikerült. Megint csak egy piaci cégre gondolva, egy jól ismert, bejáratot márkanevű vállalat értéke egy ilyen fiaskó után bizonyosan nem pozitívan zárt volna az aznapi tőzsdei kereskedésen.

És hogy mi a fiaskó? Mi a probléma ezzel az egész helyzettel? Ebben a konkrét esetben az oly sokat emlegetett és hivatkozott munkaerőhiány okozta fejetlenség. Tegyük hozzá, mint ahogy sok más iparágban és területen, ennél a konkrét vállalatnál is jó ideje fennálló, vagyis előre látható és ismert munkaerőhiányról volt, illetve van szó. Már pedig ami előre látható, sőt egy ideje fennálló probléma, az stratégia tervezéssel elvileg megoldható. És mi lehet(ett volna) ez esetben a stratégia? Lehet akár új munkaerő felvétele vagy belső átképzés. Persze mindkettő időbe telik, és ahogy a hírekből tudjuk, jó pár hónapba beletelik, mire a sofőr jelölt forgalomban utasokkal teli buszt vezethet.

Csakhogy a hírek nem a belső, már meglévő munkaerő átképzéséről szóltak, hanem a minden feltételnek megfelelő, azonnal volán mögé ültethető irodai munkatársak noszogatásáról, hiszen azonnali megoldást csak ez jelentene. Ez azonban nem stratégia, hanem tűzoltás, abból is a vízi pisztolyos fajta. A válságkezelés és a hülyeség között azért van különbség, ami sajnos ebben az esetben is jól látható. Mert ugye olyan irodai dolgozókról van szó, akiket nem kell átképezni, hanem teljes értékű, úgynevezett pótsofőrök, csak éppen nem sofőrködnek, hanem irodai munkát végeznek. Vagyis, ha annyira akarnának vezetni, akkor lenne rá lehetőségük, de valamiért az irodai munkát választották. És hogy miért? Az az ő döntésük. Lehet, hogy jobban fizet az irodai munka, de az is lehet, hogy az irodában kevesebb a stressz, mint az utakon. Mindkét magyarázat lehetséges, és teljesen elfogadható. Mindenkinek saját egyéni döntése, hogy milyen munkát, hivatást választ magának.

Talán éppen ez a baj, hogy valamilyen okból kifolyólag nem kellően csábító szakma a buszvezetés. Lehet. De az is lehet, hogy csak a feltételeken és körülményeken kellene változtatni, és máris csábítóbb lenne. Hogy mi kell ehhez? Mondjuk először felismerés, aztán stratégia, végül pedig döntés és kivitelezés. Első körben felül kellene vizsgálni ennek a közel 200 milliárd forint összbevételű vállalatnak a hatékonyságát humán erőforrás szempontjából. Milyen feladatok vannak, azt jelenleg hányan végzik, és ami a legfontosabb, hogy ezek a feladatok ténylegesen hány ember munkáját igénylik? Még a végén kiderülne, hogy házon belül a felesleges kapacitás és bértömeg is rendelkezésre áll. Ki tudja? Egy próbát megérne, keret pedig biztosan lenne rá.

És hogy miért gondolom, hogy ez a vállalat finoman is szólva távol áll a hatékony működéstől. Azért, mert a kialakult helyzet is igazolja, hogy ez a vállalat, mint szervezet szinte minden területen nélkülözi a hatékonyságot. Igaz ez az erőforrásokkal történő gazdálkodásra, és ebbe értsük bele nyugodtan a pénzügyi és a humán erőforrásokat is. Hiányt szenved a hatékony és előrelátó tervezésben és stratégiában. Valamint a kommunikáció és a kommunikációs stratégia területén is bőven lenne hova fejlődni. Csak hát – kérdezem én – megengedheti magának ezt egy ekkora, ráadásul önkormányzati tulajdonban lévő vállalat?

Lássuk be, hogy nem. És ha nem is piaci körülmények közt piaci alapon működő vállalatról van szó, azért a hatékonyság, mint alapvető elvárás egy gazdasági társaság működését illetően, mégis csak jogos lenne. Az viszont az utasok, mint fizető ügyfelek részéről egyértelmű követelmény, hogy egy ilyen problémát egy ekkora nagyságrendű összbevétellel rendelkező vállalat ne így és ne a közvélemény előtt, magát ilyen szinten nevetségessé téve próbáljon megoldani. Mert legközelebb akkor azon se lepődjünk meg, ha valamelyik hivatal menzáján a pincért kérik meg, hogy főzzön, vagy a városi kórházban a nővéreket, hogy operáljanak?

www.humaneroforrasoptimalizalas.hu

A bejegyzés trackback címe:

http://humaneroforrasoptimalizalas.blog.hu/api/trackback/id/tr8413339967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bitblueduck 2017.11.21. 11:49:53

"egy nem kellően hatékony, illetve versenytársaitól elmaradó piaci szereplő vagy nem is érné el ezt az árbevételt, vagy rövid időn belül elveszítené" vs tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/how-we-work/how-we-are-funded
lehet hogy az sem hatekony de vannak dolgok pl egeszsegugy-tomegkozlekedes, amit nem lehet (csak) piaci alapon nezni. mas orszagokban is reszben kozpenzbol uzemeltetik. ettol fuggetlenul nyilvan vannak durva problemak. de szivesen latnek peldakat ahol nullszalados, vagy profitot termel. az egy jo ellenpont lehetne.

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.21. 12:08:46

@bitblueduck:
A tömegközlekedés gyakorlatilag mindenhol veszteséges. Az nem egy profit célú cselekmény, hanem egy közszolgáltatás, még ha fizetned is kell érte.
Apropó fizetés, a jegyár amibe kerül nem annyi, mint amennyi az utazási költség lenne. Az állam nem kevés támogatást ad rá, anélkül (profit alapon) a járatok nagy részét nem érné meg fenntartani, többin meg valószínű még magasabbak lennének az árak.

Persze lehetne jobban csinálni, sokkal jobban, de az állami irányítás kb. sehol sem a micromenedzsmentről szól.

Jazo 2017.11.21. 12:15:40

A fő probléma mellett mindenki úgy sétál el, mintha láthatatlan lenne. A Győr - Budapest tengelyen túl sok cég jut túl kevés emberre. Ez egyszerű matematika.

Amit tehetnek:

- folyamatos béremelés mellett is magas fluktuáció (állandó harc a konkurenciával)
- magasabb szintű automatizálás, robotizálás
- költözés olyan régióba ahol kevés cég van, munkanélküliség és alacsony bérek (az ország nagyobb része sajnos ilyen)
- költözés másik országba

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.21. 12:33:11

@Jazo:
Nincs ott túl sok cég.
Még Budapesten sincs olyan sok JÓ munkahely, hogy csak úgy választani lehessen belőle.
Még IT szektorban sincs annyira sok JÓ állás még Budapesten sem, pedig ebbe a szektorban a legnagyobb a hiány.

A probléma azzal van, hogy sok hulladék cég van, akik szar körülményekkel, és minimális fizetésekkel akarják kompenzálni a rossz hatékonyságú működésüket. Az ilyen cégeknek csődbe kéne menniük, akkor legalább nem foglalnának piacot a normális cégek elől.

Persze az ország nagy részén gyakorlatilag semmi nincs. Nonamefaluk minimális populációval és infrastruktúrával. Ezekkel a jövő nélküli községekkel nem lehet mit kezdeni. Nincsenek meg a modern élethez szükséges feltételek, így aki csak teheti menekül onnan.

Vulgo 2017.11.21. 12:45:42

Nincs munkaerohiany. Ezt el kell felejteni. Egyszeruen ordenaren nevetseges fizetesek vannak amiert sokan nem hajlandoak dolgozni, mert "alkalmi" munkabol is eltudnak evezni, es a kulonbozeti ido amit nem munkaval kell tolteni, az igencsak emeli az eletminoseget. Sokan, sokan, sokan rajottek erre. Oktatas szetvereset meg csak igy tovabb, irany zimbawe gyonyoru jelene mint jovokep :D

GiaMarie 2017.11.21. 13:11:39

@Vulgo: Egyrészt, a BKV-nál nincsenek rossz fizuk, ez nem Kjt szerint fizet. Engem kimondottan meglepett, hogy mennyit keresnek. Nem azt mondom, hogy ebből kokaint fogsz szívni hétvégente egy félvér lány köldökéből, de szerintem nem a fizetés az elsődleges probléma, az adott szegmensben a BKV versenyképes béreket kínál. Én inkább a munka hányinger keltő jellegét domborítanám ki - kevesen alkalmasak pszichésen arra, hogy egész nap a budapesti közlekedés örömeit élvezzék, kigyulladó buszt vezetve, ami ráadásul túlméretes a budapesti utakra, eközben a plebs b*szogatja őket folyamatosan. Ez olyan munka, amit én például akkor sem tudnék egy évnél tovább csinálni, ha egy millát adnának nettoban. Egyszerűen tutira elszakadna a cérna, és összeomlanék. Ilyen még például az, hogy miért nem veszik fel soha a telefont közhivatalban vagy a postán. Ezt sokáig én sem értettem. Aztán rájöttem, hogy a telefonálók 95%-a a leghülyébb 10%-ból kerül ki,ezen belül átlagban a harmaduk hulla részeg is, és csak le akarja vezetni valakin a feszkót. Én sem venném fel. Legitim a dolog, mert az értelmesebbje írásban érdeklődik, mivel annak nyoma van és számonkérhető, bizonyítható. Manapság ügyfélszolgálati telefonszámot a félírástudatlan bunkók használnak a legnagyobb számban. Az én vállalkozásomnak pl ezért nincsen ügyfélszolgálati telefonszáma, kizárólag írásos felületen. De ha egyszer valakivel nagyon-nagyon ki akarok tolni, kiteszem a számát, hogy hívják nyugodtan a kérdéseikkel :D Kicsit elkalandoztam, de a lényeg, hogy a BKV fizu + benefit toronymagasan jobb egy buszvezető számára, mint amit bárhol kapna ezzel a végzettséggel. Csak hát a munka, az a baj.

Jazo 2017.11.21. 13:13:17

Ezek szerint főleg azok a cégek "sírnak" ott is, amik nem elég vonzóak a munkavállalók számára. Sajnos az EU-s pénzek miatt fennmaradtak olyan cégek is amiknek az üzleti terve és vagy a vezetése már rég csődbe vitte volna. Még van EU-s pénz, szóval még egy darabig elevickélnek ezek annak a farvizén. Legalább egy felhajtó erőt képeznek bér szempontjából azon a munkaerő piacon...szóval ha alkalmazott vagy, akkor jól jönnek ezek a cégek is mert kiürítik a munkaerőpiacot.

Azért a vidéket nem úgy kell elképzelni, hogy csak zsákfalukból és tanyákból áll. Rengeteg a kisebb-nagyobb város és a több ezres falu is. Pont olyan településszerkezet van keleten vagy délen is, a képzési szint is hasonló, mint mondjuk az osztrák határ vagy Budapest mellett, csak a "tájképből" hiányoznak a cégek, mind mennyiségben, mind minőségben. Hiába van szakmád, akár több is, vagy épp nyelvtudásod, ha konkrétan nincsenek erre cégek...ami kevés meg akad, az kihasználja a munkanélküliséget és csak a minimálbért szót ismeri. Itt a jobb cégeknél is kevesebb bruttót kapsz mint az M1-es mentén nettót. A város ahol élek konkrétan nem létezik a nagyobb munkaerő-portálok adatbázisában. A helyi munkaügyi iroda faliújságán csak olyan hirdetések vannak, amik 200+ km távolságra "csábítanak". Persze aki akart/tudott már elment, szóval több embert ne várjanak, mert nem fog menni senki. Aki innen megy, az már külföldre megy. Lassan mindenkinek van haverja, rokona, ismerőse aki segít munkát találni külföldön, így hosszabb távon csak az idősek és alulképzettek maradnak itt.

rigolya2 2017.11.21. 13:33:33

@GiaMarie: khm...

Pont az a gondja a BKV-nak, hogy 200 km-rel arrébb, az osztrákok jóval nagyobb fizetéseket osztogatnak, s a sofőrjeik lelépnek.

GiaMarie 2017.11.21. 13:39:42

@rigolya2: Ez is igaz valahol, de szerintem itt nem ez az elsődleges. Egy osztrák buszsofőr fizetésből kinn megélni, meg mondjuk eltartani a családot nem vagyok benne biztos, hogy annyival könnyebb lenne, mint itt. Főleg annak, akinek családja van, akik mondjuk nem beszélnek németül...nyilván minden munkahelyről elmondható, hogy a határ túloldalán jobban fizetik, azonban míg egy Tesco árufeltöltőnél teljesen legitim a szememben, hogy átköltözik a többletért, ami esetében azt jelenti, hogy az éhenhalás széléről a tisztes alsó középosztálybeli élet kapuja nyílik meg, addig egy buszsofőr esetében már nem annyira érzem ezt a fő érvnek,mert ott a fizetésnél sokkal nagyobb gond az extrém rémálomba illő munkakörülmény a BKV-nál. Legjobb tudomásom szerint egy BKV buszsofőr netto 200 felett visz haza, BEJELENTVE, plusz juttatások. Nem tudom, mennyit keres egy osztrák "BKV" buszsofőr nettoban, de szerintem az ottani lakhatási költségeket figyelembe véve nem biztosít nagyságrendekkel magasabb életszínvonalat a többlet.

Void Bunkoid 2017.11.21. 13:44:43

@Berelhetoreklamfelulet: a "jövő nélküli községeket" szintén lehetne fejleszteni olyan szintre, hogy ne akarjon mindenki menekülni onnan - lásd Ausztria vagy Németország hasonló méretű településeit, amik mégis élhetőek. Csak persze mindenki az államtól várja ezt, pedig akár magánjelleggel is lehetne ilyesmit tenni, egy cég kitermeli-kineveli a saját munkavállalóbázisát egy régióban. Csak ugye a külföldinek különösebben nem érdeke, a magyar versenyszférás meg még ennél is durvábban kizárólagos profitorientált, egy kanyi vasat nem fektetne bele a saját kis "munkásvárosa" megalapításához, kb úgy áll az egészhez, mint ahogyan te, hogy oda minek, majd úgyis felköltözik Pestre, oszt' majd itt dolgozik nekem.

Az államtól meg mindenki várja, de letojja az egészet.

Egy kicsit furcsán is szokta kivenni magát, amikor magas rangú állami vezetők Erdélyben, meg a felvidékeken mindenféle magyar állami (azaz a Magyarországon élő adófizetőkéből) pénzekből mindenféle szobrokat, iskolákat, templomokat, közösségi központokat avatgatnak. Valahogy a Viharsarok, Baranya, Szabolcs meg Borsod nem kap ekkora figyelmet, meg a költségvetésből, de közben szajkózzák vadul, hogy hú, milyen problémás ottan.

Erre szoktam javasolni, hogy ha az ország vezetése ennyire nem tud egy ekkora területet rendesen menedzselni, hogy ha nem is véregyenlően, de egyenlőbben legyenek elosztva az erőforrások-munkalehetőségek-egyebek, akkor nem kellene határonítúli melldöngetni, meg trianonozni, hanem a már említett négy látványosan lecsúszott területet (esetleg Nógrádot még hozzácsapva) eladni a picsába a környező szomszéd országoknak ("sánta, volt már púpod? neem? akkor nesze, itt van egy!"), a megmaradó kompakt, könnyen kezelhető nevezzünk mondjuk "Budapest-Felcsút-Balatóniának" - országot meg a bevételből kigyúrni pöpecre, mindenhova lehet pakolni service centert meg autó-összeszerelő üzemet nyolcvan emeletes felhőkarcolókban, amiknek a harmincadik emeletéig feljár a kisvasút.

Sőt, a problémás, lecsúszott, ezáltal elégedetlen területek horvátokhoz/románokhoz/szlovákokhoz passzolásával rögtön meg is szabadultunk egy rakás kellemetlenkedő Jobbik vagy MSZP-szavazótól, már nem is kellenek a hős székelyek, mert a Budapest-Győr-Balaton háromszög országban amúgy is kb 95 százalékkal nyer a Fidesz már vagy húsz éve.

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.21. 14:17:28

@Void Bunkoid:
Ezzel nem sok mindent lehet kezdeni.
Budapesten és környékén minden megvan ami a modern élethez szükséges. Van egészségügy, iskolákból válogatni lehet, boltok/áruházak/szabadidő-tevékenységekből is lehet válogatni, illetve viszonylag jó közlekedési hálózattal rendelkezik.
Viszont ezekbe a jövő nélküli községekbe mi van? 1bolt és kb. annyi. Örülsz ha a szomszéd városba van egy iskola, és oda elmehetsz, orvosi rendelőről ne is álmodj.
Még a megye székhelyekben is elég gyér a bevásárló központ választék, a közlekedés meg kb. a vonatra terjed ki, meg hébe-hóba 1-1busz. Munkahely kevés van, cigány sok.
Nem épp egy olyan környék, ahol egy értelmesebb ember élne, így hát aki tud lelép.

De igazából ezzel semmit nem lehet kezdeni. A régi rendszerben állami megrendelésre építették a megtervezett városokat/falukat, akkor alakultak ki ezek a helységek nagyrészt. Akkoriban a mezőgazdaságon elvoltak, viszont azóta sok minden változott, így felesleges fenntartani kismillió pár százfős falut/várost. Hatékonyabb lenne összevonni őket nagyobb városokba. Azt olcsóbb lenne fenntartani, és az emberek életminősége is javulna.

Egy nagyobb városba munkáltató is szívesebben költözik, hisz ott van infrastruktúra, és választhat a munkásokból. Egy 100fős faluban nem.

Amúgy az is érdekes, hogy míg a nyugati országrész fejlettebb/gazdagabb, addig a keleti országrész rendelkezik a "Magyarország rejtett erőforrásainak" nagy részével. Vajon mi lehet az összefüggés...

GiaMarie 2017.11.21. 14:27:20

@Void Bunkoid: Ezek már no-go zonák a vállalkozások számára. Rossz infrastruktúra, harmadik generációs tanulatlanság - nem kell csodálkozni rajta. Rétságon kialakult egy ipari park, és kb mindennapos probléma volt pár éve télen, hogy annyi melós nem tudott bejönni az el nem takarított hó miatt a környező településekről, hogy egy műszak felálljon. Most azt várni bármilyen cégtől,hogy tanítson be teljesen fogalmatlan embereket, fizesse az utazásukat 40-60 km-ről (ezt a bérköltséghez csapva már képzett, tettrekész szakembert kapsz máshol) amiért cserébe egy holtfáradt, kialvatlan és képzelten zombihadsereg jelenik meg extrém. Ja, persze készüljön fel arra, hogy télen 50 km-s körzetben a a 3-4 számjegyű utakat takarítsa a falvak felé, és málnaszezonkor jobb, ha eleve nem is tervezi, hogy termel, mert amikor érik a málna, akkor van egy ilyen influenza járvány, ami végigsöpör az embereken. Borsodban ugyanez, csak szőlővel.

Void Bunkoid 2017.11.21. 14:38:41

@GiaMarie: @Berelhetoreklamfelulet: de mondom, akkor mi a francért nem szabadulunk meg ezektől a területektől?

Ha viszont jaj nem, akkor meg igenis illene legalább mondjuk negyedannyit beleinvesztálni, mint amennyi lóvé Budapestbe bele lett a fennállása óta eltelt 144 év alatt. Igen, jaj macerás, jaj drága, jaj fáj, jaj nemjut annyi lóvé új starcbucksra budapesten. De legalább lesz egy élhető ország, nem csak egy területre állandó, ám egyre túlzsúfoltabb és élhetetlenebb nagyváros.

A vállalkozásnak meg hogy megérje, mittomén, aki hajlandó infrastrukturálisan felfejleszteni mittomén SötétNógrádot, Borsodmordort vagy Szabolcshátamögöttet, simán be lehet ígérni mondjuk 50 év teljes adómentességet. Ettől még az aktuál magyar kormány verheti a mellét, hogy neki köszönhető, hogy fejlődik a régió.

Void Bunkoid 2017.11.21. 14:44:44

@Berelhetoreklamfelulet: ja amúgy a megyeszékhelyekkel kapcsolatban öö...mikor jártál te utoljára bármilyen megyeszékhelyen? 1995-ben? Az AKKORI állapotokat leírtad tökéletesen, de azért ma már messze nem így néz ki a dolog. Ja ha netán nincs mittomén, Egerben Louis Vuitton-márkabolt, viszont van internet, ami már elég komoly konkurencia a "vesztett, mer' csak Budapesten van Keravill" számára :)

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.21. 14:56:30

@Void Bunkoid:
Adómentességet ígérsz, de a kis és közép vállalkozások így is adócsalásból élnek, és amúgy sem rendelkeznek elég tökével ahhoz, hogy infrastruktúrát fejlesszenek.
Nagy cégeknél meg mit érsz vele? Hiába adsz nekik adómentességet, több száz képzet munkaerőt nem fogsz találni a cigánytelepen, hiába állítja az ellenkezőjét a liberális média, azok az "emberek" használhatatlanok.
Persze ha egy google vagy amazon kategóriájú cégnek adsz adómentességet, ők képesek lennének egész városokat építeni cserébe, hisz ők kurvajól járnának egy 0 adós EU telephellyel, más kérdés, hogy az EU megbaszna érte...

GiaMarie 2017.11.21. 15:27:49

@Void Bunkoid: Én technokrata vagyok, nem jobbos, részemről elcsatolhatnák, csak hát nem hiszem, hogy bárkinek kéne. Ezek mezőgazdasági területek, ez van, nem csak az infrastruktúra miatt alkalmatlanok ipari tevékenységre, hanem a népsűrűség és az oktatás elérhetősége miatt is. Ott tudsz Te egy termelő üzemet letenni, ahol elég a népsűrűség, és 20-30 km-s körzetben van TÖBB megfelelő szakmunkás képző intézmény. Egy nagy cégnek kell mondjuk 500 melós a három műszakra + kiszolgáló személyzet. Ennek alap feltétele, hogy 30 perces utazási körön belül rendelkezésre álljon potenciális dolgozóból ennek a létszámnak az 5-10-szerese, különben nem fogsz tudni működni. Egy gyártósoron van évi 15% fluktuáció, ilyet semmilyen adókedvezmény hatására nem nyitunk egy olyan gyéren lakott, rossz infrastruktúrájú terület közepén, ahol a legközelebbi szakképző intézmény 50 km-re van. Egy ponton túl a munkaerő utaztatása már nem pénz kérdése, KELL eleget aludniuk a szerencsétleneknek, nem tölthetnek tranzitban napi 3-4 órát, mert akkor nő a fluktuációd, amit csak még távolabbról tudsz pótolni, és a probléma exponenciálisan növekszik. Ami működhetne, az egy Állampusztához hasonló megoldás: zöld mezős beruházás keretében a teljes állomány számára szolgálati lakásokat építeni, és ezeket béren felüli juttatásként biztosítani, cserébe a nyomott bérekért, de még itt is csak nagyon óvatosan mernék ROI-t számolni, szerintem így sem éri meg, gazdaságosabb egy "rendes" helyen rendes bérekért rendes embereket foglalkoztatni. Meg nyugodtabb is.

ikke i drift 2017.11.21. 16:14:15

Azt remélem, hogy a humaneroforrasoptimalizalas.hu a piaci alapú, fizetős szolgáltatásait nem felületes információk alapján nyújtja. A cikkről ez sajnos nem mondható el, tele van feltételezéssel ami nem vagy nem 100%-ban helytálló, és elegánsan figyelmen kívül hagy egy csomó olyan tényezőt, ami ebben a kontextusban nem hagyható figyelmen kívül akkor, ha korrekt képet akarunk ábrázolni.

Void Bunkoid 2017.11.22. 21:56:32

@GiaMarie: igen. Mondjuk én az ilyen fejlesztések terén nem is arra gondoltam, hogy ezerfős kis falvakba kell 600 fős üzemeket lepakolni, de pl egy 25-30-40 ezres város ÉS annak közvetlen vonzáskörzete, ha nincs egy nagyváros közvetlen közelében, már megérne fejlesztést, ami akár szakképzéssel is járhatna, akár "önköltségen", az odatelepülő vállalkozás által (sőt, néha még a közlekedést is megoldják, pl TIszaújvároson a Jabil a szélrósza minden irányába indít szerződéses buszjáratokat, amik még Nyíregyházáról és Debrecenből is visznek dolgozókat napi rendszerességgel).

A "nem jó alapanyag" cigányokkal meg annyi, hogy a felnőttek már tényleg elvesztek, a gyerekeiket kellene felkarolni. Főleg azért, mert a demográfiai adatokat elnézve, és nemcsak Kelet-Magyarországon, de jó húsz éven belül ŐK lesznek a munkaképes korúak között az etnikai többség, ha senki nem fog érteni semmihez, az egész szar a fejünkre szakad, aztán behintenek sóval.

Gyakorlatilag ugyanazokat a dolgokat kellene véghezvinni magántőkéből (és IGEN, áldozatvállalással), ami manapság közpénzből megy egyes, prominens személyiségeknek köszönhetően kivételezett helyzetben levő kisebb városokban (lásd "Sesztákfalva" Kisvárda, "Lázárvár" Hódmezővásárhely és az ország új leendő fővárosa, Felcsút, ami mégcsak nem is város).

Void Bunkoid 2017.11.22. 22:08:31

@GiaMarie: Jaj, elfelejtettem reagálni az agrocuccra: igen, mezőgazdasági terület. Speciel ABBÓL is meg lehet élni, csak éppen nem kellene annyira magyarosan venni a mezőgazdaságot, mint amennyire mostanában elment az egész. Mindenki rámegy a mindenféle kulináris lópikulára, ami abból eredeztethető, hogy iszonyúan szeretjük a hasunkat, és szeretünk büszkélkedni a - talán a thai meg indiai emberek számára nem, de minden máshol baszott fűszeres, pofábamászó és gyomorkikészítő ennivalóinkkal.

Nem kell szarakodni a mangalicatenyésztés hungarikumként támogatásával, ha az egész világon összesen talán ötezer gasztrobuzi van, aki hajlandó egyáltalán megkóstolni azt, meg a mindenféle minőségi kézműves kraftsörárpatermeléssel, meg überszép krumplival, meg "világhírű makói hagymával", mindennel.

A világ tehetősebb felének a 90 százaléka remekül elvan azzal, hogy - a mi szempontunkból nézve - silány, ízetlen, fos kajákat eszik. Nosza, hát van remek termőföldünk, sokkal hatékonyabban, olcsóbban és sokkal több sz*r minőségű mezőgazdasági terméket tudnánk előállítani egységnyi területen, mint a lengyelek meg a franciák. Mindjárt nemcsak itthon lenne überolcsó minden (és RENGETEG fogyna belőle), de a külföldet is el tudnánk árasztani az olcsó fos krumplinkkal, paradicsomunkkal, még húgyízűbb 2 százalékos söreinkkel. Prosperitás.

Az, meg hogy a régi itthonihoz képest valóban szarabb, meg húgyízűbb, igen hamar megszoknánk.
Ezer éve sikerült a laudetur Jesus Christust is egész hamar megszokni a lóáldozat helyett.