A főnök nem mindentudó?

2017. október 09. - Dr. Tomka Barnabás

Ha nem a főnök a legokosabb, akkor miért ő a vezető? Ezt a kérdést nem egyszer teszik fel magunknak és gyakran egymásnak is a kollégák, főleg olyan esetekben, amikor munkahelyi vezetőjük döntésével nem értenek egyet, vagy éppen nem tartják azt indokoltnak. De vajon tényleg az a jó vezető, aki „mindentudó”? Úgy is feltehetjük a kérdést, hogy a vezetőnek mindenhez kell értenie a cégen belül.

A válasz egyértelműen: nem. Tévhit, hogy a vezetőnek mindenhez érteni kell. Sőt, vannak olyan megközelítések, amelyek szerint a vezetőnek elég magához a vezetéshez értenie, vagyis vezetni, irányítani kell tudnia. Természetesen nem hátrány, ha a vezető szakértője a vállalat tevékenységének vagy legalább is járatos annak területén, de valójában bármilyen meglepő is, jórészt nem ez a legfontosabb követelmény az egyes számú vezetővel kapcsolatban. Akkor viszont mégis miért ő a vállalat első embere? Mi az a tudása vagy képessége, ami alkalmassá teszi a cégvezetésre?

A kérdés tulajdonképpen magában hordozza a választ. A vezető legfontosabb képessége, és ezzel egyidejűleg a vele szemben támasztott legalapvetőbb követelmény is az, hogy tudjon céget vezetni, vagyis hogy döntésképes legyen, illetve döntéseiért vállalja a felelősséget. Azt viszont egyértelműen kijelenthető, hogy a vezető valóban nem mindentudó. Abban az értelemben legalább is garantáltan nem, hogy a cégnél végzett minden egyes tevékenységhez biztosan nem ő ért a legjobban. Természetesen ez nem is elvárás a vezetővel szemben, de mindenképpen tisztázandó annak érdekében, hogy a vezető helyét megértsük a vállalat élén.

Napi tevékenysége során a vezető a részére szolgáltatott információk alapján a vállalat működését kisebb vagy nagyobb mértékben befolyásoló döntések százait hozza meg. A vezetői döntéstámogatás lényege, hogy a vezető minden szükséges információval rendelkezzen annak érdekében, hogy egy adott kérdésben megfelelő döntést hozhasson. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a részére átadott információk hitelesek, helytállóak és objektívek legyenek. Mindennek felelőssége a beosztott vezetőket terheli, hiszen a vállalat vezetője nem szakértője minden területnek, illetve az információk közvetlen begyűjtése sem feladata. A vállalat vezetőjét elsősorban az a kötelesség terheli, hogy a részére átadott információk alapján olyan döntéseket hozzon, amelyek elsődlegesen a vállalat érdekeit szolgáljak. Ezekért a döntésekért kell egyszemélyben felelősséget vállalnia.

Mit jelent ez a gyakorlatban? A vállalat vezetőjét terhelő felelősség miatt elvárható, hogy a lehető legpontosabb információkkal legyen ellátva azokban a kérdésekben, amelyekben döntést kell hoznia. Ennek érdekében helytálló és megalapozott információkkal szükséges támogatni őt döntéshozatalában. A vezetői döntéstámogatás nem abból áll, hogy a vállalat vezetője kész döntéseket kap, hanem hogy az egyes döntési alternatívákhoz pro- és kontra érvekkel, valamint objektív és valós háttér-információval rendelkezzen.

A vezérigazgatói, ügyvezető igazgatói vagy cégvezetői beosztás – hasonlóan bármilyen más pozícióhoz egy vállalaton belül – megkövetel bizonyos tudást, képességet és tapasztalatot, azonban más munkakörök követelményeivel összehasonlítva ezek a követelmények kevésbé egzaktok. A vezetés és irányítás képessége alapvetően egy ösztönös, készség jellegű adottság az irányításra és döntéshozatalra, ami természetesen fejleszthető, de önmagában nem tanulható. A vezető tehát egy különös egyvelege képességeknek és tapasztalatoknak, azonban biztosan nem mindentudó.


www.humaneroforrasoptimalizalas.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://humaneroforrasoptimalizalas.blog.hu/api/trackback/id/tr8612942053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Visceroid 2017.10.09. 19:11:55

"Ha nem a legokosabb, akkor miért ő a vezető?"

Jó helyen volt jókor jó kapcsolatokkal. Nem sok köze van a tudáshoz. Pláne nem Magyarországon.

Bicepsz Elek 2017.10.09. 20:31:33

Kulonbseget kell tenni a "kisfonokok"(=hajcsarok)meg a top management kozott.
A elobbiek altalaban felmuvelt szakbarbarok, akik ertenek xyz munkakorhoz es tudnak felfele nyalni, lefele taposni(direkt ilyen embereket valogatnak oda).
A nagyfonok/top management az evekre elore meghataroz egy strategiat, pl 2018-ban x millio/milliard forint bevetelt kell termelni. Ezt kiszervezni, azt atszervezni stb stb. Altalaban joval tovabb latnak, mint a kisfonok(mellesleg egymasnak adjak a kilincset-onnan mar nem eshetsz le).
Az igazi fonok a tulaj/foreszvenyes, aki nem akar mindennap bajlodni, de megbizhato emberekre van szuksege a ceg vezetesehez.

bigdata 2017.10.10. 01:51:15

Az utolsó bekezdés profitorientált vállalkozásokra egyértelműen nem állja meg a helyét. Ritka eset, hogy valaki ösztönösen érti, melyik pénzügyi mutató mit takar, mik a cég jogi korlátai és lehetőségei, stb. Szakirányú végzettség és az üzlethez kapcsolódó gyakorlat nélkül kicsi az esély a sikerre. A leadership persze más tészta, ott az egyéni adottságok alapból is sokat számítanak, bár a jelen álláspont szerint az ösztönös tehetség nem elég, ha valaki sikeres "leader" szeretne lenni.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.10.10. 08:31:54

Azért ő a vezető, mert őt nevezte ki a tulaj, pont.

RHalacska 2017.10.10. 08:51:23

Tapasztalat szerint vannak vezetők, akiknek vannak vezetési képességeik, nem biztos, hogy top szakemberek az adott területen, sokszor a top szakember dolgozik az ő beosztottjaként, Ekkor merül fel a kérdés, hogy miért nem a top szakember a vezető? Mert sokszor viszont a top szakember nem tud csapatot vezetni. A csapatot össze kell fogni, irányt kell mutatni, hagyni kell a tehetségeseket kibontakozni, a lógósokat felismerni, és ha kell el kell küldeni. Meg kell védeni a csapatot az igazságtalan támadásoktól, és minden erőforrást össze kell szedni a csapat részére. Megfelelő anyagi, és szellemi munkakörnyezetet kell teremteni.
A hazai középvállaltok kisfőnökei a legtöbb esetben sajnos nem ebből a kategóriából kerülnek ki. Láttam már top szakembert elbukni, mikor vezetnie, összefognia kellett volna a csapatot, és nem mindent neki kitalálni szakmailag, hanem hagyni a beosztottakat, hogy megtalálják, kidogozzák az adott feladat megoldását. Az kifejezetten előnyös, ha azért a szakmához is ért. ja és az igazán nagy bonyodalmaknál ott van, segít, támogat. A túlórát nem csak elrendeli majd hazamegy, hanem ott van, együtt él a csapattal.

szepipiktor 2017.10.10. 11:19:51

Hú de beteg...
Szóval akkor tagadjuk a evolúciós alapokat?
Azért nem alap, hogy mindig a legerősebb, a leggyorsabb a főnök.
Az a urányító, akinek tekintélye van, szervező és irányító zseni.
A komcsik és a mostani Y generáció hiszi csak, hogy egy vezetőnek kell a csúcsszakembernek lennie. Jó, a komcsik rájátszottak és a ma is élő gondolatokat hozták létre, miszerint minden főnök buta... Mert csak kinevezték.
A jó főnöknek az a dolga, hogy a meghatározott feladatott a szükséges emberekkel végrehajtsa! A főnöknek nem könyvelnie, programoznia, betonoznia kell, hanem összeszervezni a feladatokat, embereket mozgatni, reagálni a felmerülő helyzetekre.
Higgye el minde Y generácisó szuperember, hogy az esetek döntő számában egy a szakmájábam zseni lény bukott vezető lenne!!!! Mert folyamatosan belepofázna a beosztottak munkájába, mivel ismeri és szereti a szakmáját, inkább dolgozna, mint a feladatát végezné!
Napi tapasztalat, amikor valakinek nagy lesz a kabát, és egy cég adminisztrációja, a kapcsolatápolás, a stratégiai feladatok helyett a neki kedves napi munkát csinálja inkább, így a cég egy zuhanórepülésbe megy át!
Ne a neo-vállalkozók, a lilazakósok és a mai trendi szuperszakemberekből induljunk ki!
.
A mai Magyarországon egyszerűen nem működnek a szabályos folyamatok, hogy az újak alulra kerülnek a rangsorba és folyamatos tapasztalatszerzést követően kerülnek feljebb, kerülnek a nekik megfelelő beosztásba. Ma a diploma és a nyelvismeret azonnal valami vezető széket követel és azokat, akiktől tanulni lehetne, egyszerűen kitiltjuk a munkaerő piacról. Külföldön a 45-55 éves tapasztalt, rutinos rókák senior tanácsadóként pátyolgatják a fiatalokat. Nálunk ezt a garnitúrát a fiatalok legszívesebben a Dunába zavarnák.
.
A komcsiknál legalább egy butább vezető körülvette magát okosabbakkal, mert ezzel túlélhette a saját alkalmatlanságát. Nem az ő cége, nem az ő felelőssége volt, elviselte, hogy a háta mögött mit beszélnek róla.
Ma egy menő vállalkozó önmaga dönt, még a véradásról is! Ha tanácsadóként átvizsgálod a folyamatit és jelzed, hogy 100 pénzért 100000 pénzt tud spórolni, javítani, akkor NEM!!! Mert ha elfogadná, akkor beismerné a saját ostobaságát. De az ő cége és a büszkesége neki megéri a nagy veszteségeket.
Ezek már nem akarnak okosakat maguk köré...
Jellemzően az Y generáció ez a garnitúra, mert ők már megkapták a képzést és mivel indulásukkor nem igazán volt konkurenciájuk, ma elfoglalták a kompelett munkaerőpiacot, védik a helyeiket (erre jó a HR-es szakma...) a fiatalok és az idősebbekkel szemben.
.
Na mindegy!
A jó főnök körülveszi magát nála okosabbakkal és okosan irányítja, vezeti őket.
Érthető, ha egy ilyen okosabb azt hisz, a főnök nála butább, így miért ő a főnök...
Peter-elv...