Ha nem a főnök a legokosabb, akkor miért ő a vezető? Ezt a kérdést nem egyszer teszik fel magunknak és gyakran egymásnak is a kollégák, főleg olyan esetekben, amikor munkahelyi vezetőjük döntésével nem értenek egyet, vagy éppen nem tartják azt indokoltnak. De vajon tényleg az a jó vezető, aki „mindentudó”? Úgy is feltehetjük a kérdést, hogy a vezetőnek mindenhez kell értenie a cégen belül.
A válasz egyértelműen: nem. Tévhit, hogy a vezetőnek mindenhez érteni kell. Sőt, vannak olyan megközelítések, amelyek szerint a vezetőnek elég magához a vezetéshez értenie, vagyis vezetni, irányítani kell tudnia. Természetesen nem hátrány, ha a vezető szakértője a vállalat tevékenységének vagy legalább is járatos annak területén, de valójában bármilyen meglepő is, jórészt nem ez a legfontosabb követelmény az egyes számú vezetővel kapcsolatban. Akkor viszont mégis miért ő a vállalat első embere? Mi az a tudása vagy képessége, ami alkalmassá teszi a cégvezetésre?
A kérdés tulajdonképpen magában hordozza a választ. A vezető legfontosabb képessége, és ezzel egyidejűleg a vele szemben támasztott legalapvetőbb követelmény is az, hogy tudjon céget vezetni, vagyis hogy döntésképes legyen, illetve döntéseiért vállalja a felelősséget. Azt viszont egyértelműen kijelenthető, hogy a vezető valóban nem mindentudó. Abban az értelemben legalább is garantáltan nem, hogy a cégnél végzett minden egyes tevékenységhez biztosan nem ő ért a legjobban. Természetesen ez nem is elvárás a vezetővel szemben, de mindenképpen tisztázandó annak érdekében, hogy a vezető helyét megértsük a vállalat élén.
Napi tevékenysége során a vezető a részére szolgáltatott információk alapján a vállalat működését kisebb vagy nagyobb mértékben befolyásoló döntések százait hozza meg. A vezetői döntéstámogatás lényege, hogy a vezető minden szükséges információval rendelkezzen annak érdekében, hogy egy adott kérdésben megfelelő döntést hozhasson. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a részére átadott információk hitelesek, helytállóak és objektívek legyenek. Mindennek felelőssége a beosztott vezetőket terheli, hiszen a vállalat vezetője nem szakértője minden területnek, illetve az információk közvetlen begyűjtése sem feladata. A vállalat vezetőjét elsősorban az a kötelesség terheli, hogy a részére átadott információk alapján olyan döntéseket hozzon, amelyek elsődlegesen a vállalat érdekeit szolgáljak. Ezekért a döntésekért kell egyszemélyben felelősséget vállalnia.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A vállalat vezetőjét terhelő felelősség miatt elvárható, hogy a lehető legpontosabb információkkal legyen ellátva azokban a kérdésekben, amelyekben döntést kell hoznia. Ennek érdekében helytálló és megalapozott információkkal szükséges támogatni őt döntéshozatalában. A vezetői döntéstámogatás nem abból áll, hogy a vállalat vezetője kész döntéseket kap, hanem hogy az egyes döntési alternatívákhoz pro- és kontra érvekkel, valamint objektív és valós háttér-információval rendelkezzen.
A vezérigazgatói, ügyvezető igazgatói vagy cégvezetői beosztás – hasonlóan bármilyen más pozícióhoz egy vállalaton belül – megkövetel bizonyos tudást, képességet és tapasztalatot, azonban más munkakörök követelményeivel összehasonlítva ezek a követelmények kevésbé egzaktok. A vezetés és irányítás képessége alapvetően egy ösztönös, készség jellegű adottság az irányításra és döntéshozatalra, ami természetesen fejleszthető, de önmagában nem tanulható. A vezető tehát egy különös egyvelege képességeknek és tapasztalatoknak, azonban biztosan nem mindentudó.