Humán Erőforrás Optimalizálás

Home officer - a jövő munkavállalója

2021. január 20. - Dr. Tomka Barnabás

A home office mostantól nem lehetőség, hanem az irodai munkavégzés egyik formája. A Covid-19 világjárvány hónapok alatt semmisítette meg az irodai munka egyik szent tehenét: irodai munka csakis irodában végezhető. A munkavégzés helyével együtt részben megváltoznak a munkaerővel szemben támasztott elvárások is. Jogos tehát a kérdés: milyen a jó home office-os munkatárs?

tina-witherspoon-epu9rm_ud7g-unsplash_1.jpg                                                                                                                     Photo by Tina Witherspoon on Unsplash

2020 előtt a home office inkább csak egy hallgatólagos szabad nap, mintsem egy keményen végig dolgozott munkanap volt. Ezen a napon lehetett később kelni, pizsamában kávézgatni és email-eket olvasgatni, esetleg pár telefont letudni, napközben pedig ezt-azt elintézni. Ha volt is egy hónapban egy-két ilyen nap, a munkáltatóknak belefért. A home office korábban akár lehetőség, akár a céges policy része volt, mindenképpen a havi munkaidő elenyésző részét tette ki. Havonta legfeljebb néhány napot jelentett, nem pedig egybefüggő heteket vagy éppen hónapokat, éppen ezért nem is kívánt sem extra képességeket, sem pedig különösebb önállóságot, amire figyelni kellet volna a munkavállaló kiválasztásakor. Ki gondolt még akkor TEAMS, Skype vagy Zoom értekezletek sorára fél óránkénti ütemezéssel vagy éppen osztott munkahetekre a home office-osok és az irodában dolgozók között?

2020 és a világjárvány elhozta az elképzelhetetlen változást. Az irodai munkavállalók többsége már biztosan többet dolgozott otthonról, mint az irodájából, elvétve találkozott személyesen kollégáival és főnökeivel, és ami a lényeg, sokan többet és hatékonyabban dolgoztak, mint korábban. Ha nem is a Twitter „örök home office” megoldása lesz az általános, de biztosan kevesebb időt kell, vagy egyáltalán lehet majd irodában tölteni. Az elmúlt hónapok egyértelműen igazolták, hogy a home office igenis működik, az az irodai munkavégzés egy valós alternatívája.

Ez részben fizikai jelenlét kérdése. A cégek többsége meglepő módon zökkenőmentesen átállt egy olyan működési modellre, amelyben munkavállalói nem karnyújtásnyira dolgoznak egymástól. A feladat kiadás-számonkérés fizikai jelenlét nélkül, elektronikus úton is működik. A munkavállalók nagy része is alkalmazkodott a kezdetben kényszerből kialakult helyzethez. Sokaknál persze jelentkeztek az egyedüllét, a kollégák, a korábban megszokott társas érintkezések hiányából fakadó elvonási tünetek, de tömeges problémát ez sem okozott. Sőt, legyünk őszinték, az irodai üresjáratok, a közös kávézások és cigizések, ebédelések és folyosói beszélgetések is mind elmaradtak. A felszabadult idő pedig munkával telt. Nincs az a felmérés vagy kutatás, amely ennél pontosabb és biztosabb eredményt hozott volna a home office bevezetésének lehetséges előnyeiről.

A sok pozitívum mellett egy kérdés azért mégis felmerül. Vajon a tartósan home office-ban dolgozó munkatársakkal szemben ugyanazok-e a munkáltatói elvárások, mint korábban voltak? Másképpen megfogalmazva, mely képességek, kompetenciák tesznek valakit eredményes home office-ban dolgozó munkavállalóvá. Amikor valaki tartósan otthon(ról) dolgozik, olyan egyéni képességei is előtérbe kerülnek, amelyek az irodai munka során, egy csapat részeként korábban kisebb jelentőséggel bírtak. Ha csak a legfontosabbakat említjük, ilyen az önálló munkaszervezés,- időbeosztás, -problémamegoldás és -priorizálás képessége. Mindezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy valaki tartósan eredményesen végezze munkáját home office-ban, mondhatni ezek a kompetenciák egy jó home officer nélkülözhetetlen alapkövetelményei. Vezetők esetében megemlíthető még a feladatkiosztás- és számonkérés, az eredmények értékelésének és összesítésének képessége.

És hogy mit hozhat 2021? Bár a járványon közel sem vagyunk még túl, de az már látható, hogy a home office tartósan és meghatározóan az irodai munkavégzés része lesz. A munkavállalók igyekeztek alkalmazkodni a kialakult helyzethez, képességeik és legjobb tudásuk szerint látják el feladataikat. Ám egy idő után munkáltatói oldalon a home office már hatékonysági és költségcsökkentési szempont, vagyis versenyelőnyt befolyásoló kérdés lehet. Ebben a helyzetben már tudatosan olyan munkavállalókat kell kiválasztani, akik a home office generálta kihívásoknak (is) megfelelnek. Vagyis a tökéletes home officer lehet a jövő ideális munkavállalója.

humaneroforrasoptimalizalas.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://humaneroforrasoptimalizalas.blog.hu/api/trackback/id/tr1616396832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása