Megfelelő matematikai modellek alkalmazásával az irodai munkaerő teljesítménye és hatékonysága mérhető. Mindez miért fontos? Mit profitál a vezető ezekből az információkból?
A vezetői döntéstámogatás lényege, hogy a vezető minden szükséges információval rendelkezzen annak érdekében, hogy egy adott kérdésben megfelelő döntést hozhasson. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a részére átadott információk hitelesek, helytállóak és objektívek legyenek. Mindennek felelőssége a beosztott vezetőket terheli, hiszen a vállalat vezetője nem szakértője minden területnek, illetve az információk közvetlen begyűjtése sem feladata. A vállalat vezetőjét elsősorban az a kötelesség terheli, hogy a részére átadott információk alapján olyan döntéseket hozzon, amelyek elsődlegesen a vállalat érdekeit szolgáljak. Ezekért a döntésekért kell egyszemélyben felelősséget vállalnia.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A vállalat vezetőjét terhelő felelősség miatt elvárható, hogy a lehető legpontosabb információkkal legyen ellátva azokban a kérdésekben, amelyekben döntést kell hoznia. Ennek érdekében helytálló és megalapozott információkkal szükséges támogatni őt döntéshozatalában. A vezetői döntéstámogatás lényege nem az, hogy a vállalat vezetője kész döntéseket kapjon, hanem hogy az egyes döntési alternatívákhoz pro- és kontra érvekkel, valamint objektív és valós háttér-információval rendelkezzen.
Elképzelhető lehet a fentiek ismeretében, hogy a pénzügyi osztály nem tud adatot szolgáltatni a cég likviditásáról? Előfordulhat, hogy az informatikai osztály nem ismeri a vállalatnál használt számítógépek és mobiltelefonok pontos számát? El lehet képzelni olyan élethelyzetet, hogy egy HR vezető nem tudja pontosan megmondani a vállalatnál dolgozók számát? Feltételezhetően nem, vagy ha mégis, annak vélhetően következményei lennének.
Miért lenne ez másképpen az irodai munkaerő tevékenysége esetében? Miért ne lenne alapvető és magától értetődően rendelkezésre állóak a teljesítményre és hatékonyságra vonatkozó információk?
Az irodai humán erőforrás a vezető rendelkezésére álló egyik legfontosabb, egyben legérzékenyebb termelési tényező. A vállalat rendszeres kiadásai között igen markáns tételt képvisel a humán erőforráshoz köthető kiadások összessége. Ám bármilyen alapvető tényező is, és bármilyen magas költségeket is emészt fel, az irodai humán erőforrás mégis a legkevésbé stabil és legkevésbé kiszámítható az erőforrások közül. Éppen ezért a már rendelkezésére álló megfelelő irodai humán erőforrás felbecsülhetetlen érték, törekedni kell megőrzésére, valamint annak elérésére, hogy tevékenysége a lehető leghatékonyabb legyen. Mindezek miatt jogos és magától értetődő elvárás a vezető részéről az irodai munkaerő teljesítményére és hatékonyságára vonatkozóan naprakész, objektív információk rendelkezésre állása.
Amint a vezető rendelkezésére állnak a teljesítményre és hatékonyságra vonatkozó, mérésen alapuló adatok, átfogó és objektív képet kap az irodai humán erőforrás teljes tevékenységéről. Az irodai munkaerő tekintetében, illetve minden olyan döntési helyzetben, amely kapcsolatban van a teljesítménnyel és hatékonysággal, kizárólag ilyen adatok minősülnek a vezetői döntéstámogatás hatékony eszközének.
A vezető csak akkor tud megalapozott és felelősségteljes döntést hozni, ha az irodai munkaerő vonatkozásában pontos információval rendelkezik. Továbbá fontos, hogy a neki szolgáltatott információkon keresztül tisztában legyen a vállalat feladatrendszeréhez mért kapacitásigényével, illetve tényleges kapacitásával, vagy éppen ismerje az irodai munkaerő aktuális vagy adott időszakra vetített leterheltségét. Ezek azok az információk, amelyek akár csak egyetlen túlóra elrendelést vagy éppen egy tervezett létszámbővítést megalapozottá, tényekkel alátámasztottá képesek tenni, s ekképpen érdemi információval szolgáltak a vezetőnek, vagyis a vezetői döntéstámogatás hatékony eszközének minősültek.
Kapcsolódó cikkek:
Mérhető-e az irodai munkaerő teljesítménye és hatékonysága?
Munkaerőhiányról másképp 1. rész
Munkaerőhiányról másképp 2. rész